De Drôme is het Franse departement dat zijn naam ontleende aan de rivier die er doorheen slingert, die ook in deze reis een belangrijke, plezante en verfrissende rol speelt. Het ligt geklemd tussen de Vercors en de Haute-Provence en combineert het bergachtige karakter van de eerste streek met de zuiderse sfeer van de laatste. Ideaal dus voor een week vakantie waarin actie en genieten mekaar heerlijk aanvullen.

DAG 1

Je wordt verwacht om 14 uur op de ‘camping municipal’ van Die, een mooi stadje gelegen aan de voet van het Vercors-massief op de oever van de rivier Drôme.

We maken kennis met elkaar en met Bert, Harald en Thibault, de kerels die van de komende week een onvergetelijk avontuur zullen maken. Briefing en verdeling van het kampeermateriaal. Daarna is er nog tijd voor een duik in het zwembad van de camping, een bezoek aan het stadje en/of een pittig wandelingetje naar Croix de Justin op 988 m (met een hoogteverschil van ca. 550 m).

DAG 2

Zo’n 20 minuten wandelen en we komen aan in het Acro’Parc. Niet zomaar een avonturenpark, wel eentje dat gelegen is in een bos met gigantische sequoia’s, Libanese ceders, Californische thuja’s en veel andere bijzondere bomen die je niet vaak in onze contreien tegenkomt. Hier krijgen we eerst uitleg over het materiaal (musketon, katrol,…).  Vervolgens is het even oefenen op een testparcours, en dan kies je een van de ‘echte’ parcours en zitten we ca. 3 uur langs in de boomkruinen met trapezes, loopplanken, schommels en wat nog meer.

Kamperen in Die.

DAG 3

We worden naar Luc-en-Diois gebracht. Hier wachten onze Franse monitoren ons op voor een avontuurlijke canyoning-trip op de Drôme, met diverse sprongen, rappels en wildwaterzwemmen. Spannend en héél plezant!

DAG 4

Vandaag maken we na het ontbijt kennis met ons vervoersmiddel voor de komende 2 dagen: de Canadese kano. We krijgen uitleg over hoe je met zo’n ding moet varen. Vervolgens staan onze begeleiders ons met raad en daad bij voor het inpakken van de bagage die je nodig hebt de komende twee dagen. Die stoppen we in waterdichte tonnetjes (1 per persoon) en de rest van de bagage blijft in de auto’s. We breken de tenten op, plaatsen onze tonnetjes in de kano’s en dan is het zover!

We varen vanaf de camping in Die naar de ‘aire naturelle de Pontaix’, een tochtje van ca. 11 km, weliswaar onderbroken door een eerste kanopicknick en een zwemintermezzo. De Drôme is in de zomer een rustige rivier met hier en daar enkele stroomversnellingen.

Wist je dat de eerste kanovaarders de Midden-Amerikaanse Indianen waren? En de eerste kanotoerist was de Schot John McGregor die in de tweede helft van de 19de eeuw de Europese rivieren afvoer.

Kamperen in Pontaix.

DAG 5

Rustig wakker worden, ontbijten en inpakken zodat we ten laatste om 11 u. kunnen aanzetten voor een tweede dag peddelplezier. Het traject van ca. 14 km wordt ook vandaag onderbroken door een kanopicknick en enkele zwempauzes.

Kamperen doen we op de camping in Saillans, onze uitvalsbasis voor de volgende 2 dagen. Normaalgezien is er voor het avondeten nog tijd om het stadje te bezoeken.

DAG 6

Vandaag trekken we de wandelschoenen aan voor een pracht van een natuurwandeling van net geen 15 km, met 430 m stijgen en weer dalen. Via de kleine kapel van Saint Christophe in het Grand Barry-bos leidt een beboste heuvelrug ons naar de Serre des Trois Bornes (661 m). Verder krijgen we een prachtige zicht op de majestueuze kliffen van de Trois Becs en via het gezellige dorp Saillans bereiken we terug het startpunt.

Kamperen in Saillans.

DAG 7

Wedden dat je nog nooit met een ‘trotinette tout terrain’ gereden hebt? We worden gebriefd over het gebruik van deze sportieve versie van de step, kiezen helm en handschoenen uit en we gaan ervoor! Vanop de col de la Chaudière, gelegen op 1047 m, en onder begeleiding van een Franse monitor, gaan we 12 km bergaf over smalle asfaltweggetjes, even door een riviertje en langs bos- en kiezelwegen.

Einde van het programma in de namiddag/avond